58. Tjörnbroarna

I en berghäll på Nösnäsholmen vid Stenungsund drillades den 11/2 1956 det första borrhålet och brobyggets första etapp, förbindelsen med Stenungsön, var därmed påbörjad. Ett år senare stod den 120 m långa landsvägstunneln genom ön klar.

Hela brosträckan stod klar 1960, landhövding Per Nyström klippte banden. När tankern ”Thorshammer” – Uddevallavarvets största bygge någonsin – passerade härunder, hade den endast 1 meter tillgodo såväl i vattendjup som i avstånd upp till bron.

Natten till den 18 januari 1980 blev dåvarande Almöbro påseglad av 27 000 tonnaren ”Star Clipper”, som i mörker och dimma var på väg norröver mot Uddevalla. Vid kollisionen rasade det 280 m långa brospannet ner i Askeröfjorden – delar av det hamnade på skeppets däck – och innan avspärrningarna kom på plats hann fyra bilar från fastlandssidan och tre från Tjörnsidan köra rakt ut i intet och försvinna i djupet, åtta personer omkom.

Efter raset upprätthölls kommunikationerna mellan fastlandet och Tjörn med bilfärja, landningsramperna står fortfarande kvar på båda sidor av sundet. Den nya Almöbron påbörjades den 1 juli 1980 och kunde – efter ett bygge i rekordfart – invigas av kungen den 9 november 1981. Längden är nära 650 meter, avståndet mellan de 150 m höga tornen 365 m och höjden över vattnet ca 45 m.